Söndag 9 sept

Nu är snart den här helgen till ända. I och för sig så tycker ja att jag har fått en hel del gjort.

Jag har bakat glutenfria hamburgerbröd som blev jättegoda. Provade att göra bröden penslade med ägg och utan och det blev bra vilket som. Har också¨kommit på att det kan vara mycket gott att krydda brödet lite med t ex timjan.

Min huvudtanke vara att ta fram ett recept på fiskburgare. Det är en bra grej inte minst för att få barn att äta fisk. Det recept som jag tog fram blev kanonbra. Jag använde mig av frusna torskfiléer, 400 g paket. Blandade i stekt lök, ströbröd - jag brukar  göra glutenfritt ströbröd med jämna mellanrum så att jag alltid har det hemma - ägg och kryddor. Det körde jag i matberedaren och sedan var det bara att steka fiskburgarna och servera i det nybakade hamburgerbrödet.

Det är i och för sig så att varje gång som jag har bakat eller lagat något glutenfritt så brukar jag fotografera det för att kunna ha en bild ihop med receptet på hemsidan. För jag tror att dom allra flesta tycker om att se ungefär hur det kan se ut när det är färdigt. Så idag var inget undantag, först fotograferade jag hamburgerbröden och sedan fiskburgarna i hamburgerbröden tillsammans med en dressin  som jag bladade ihop av creme fraiche, senap och gräslök.
Det är ett pyssel för att få fotona att visa hur god maten är. Jag är ju inget proffs på att fotografera. Idag fick jag hjälp av min man, C-G.
Jag känner mig i alla fall ganska nöjd och imorgon har jag två nya recept att lägga in i receptsamlingen.

På eftermiddagen idag hade vi besök av några gamla vänner och vi kom då att tala om en gemensam bekant som har fibromyalgi.Då berättade jag att jag har läst amerikansk forskning som har visat att många med fibromyalgi kan bli mycket, mycket bättre med glutenfri kost. Vi får se om vår gemensamma bekant kommer att prova det.

Det finns massor med amerikansk forskning som visar hur mycket kroppen påverkas av gluten. Bland annat så har jag fått klart för mig att kroppen uppfattar gluten som ett gift "toxin", tänka sig. Vem hade trott att vi alla äter "gift" varje gång vi tar en smörgås. För att klara sig mot giftet så bildar kroppen antikroppar och det funkar ju för det mesta, men tydligen är det så att för en del kan det bli för mycket gluten och då klarar kroppen inte av att bryta ner glutenet utan det lyckas ta sig ut genom tarmväggen - OBS! det är alltså inte celiaki där tarmluddet blir inflammerat - och sedan vidare ut i kroppen där det kan ställa till en hel del oreda. På engelska kallas det här fenomenet leaky guts. Det står massor om det på nätet, men jag ska berätta mer om det som jag har läst en annan dag.

Nu stänger jag för den här gången - ska sätta mig framför TV och bara slappa en stund.

Viveca


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0