Mitt första inlägg



Såg nyss att jag har gjort fel. Jag la mitt första inlägg som en kommentar. Ja,ja det ska väl bli bättre när jag har lärt mig det här.


Jaha, så var det gjort. Jag har startat min nya blogg. Här har jag tänkt skriva och kommentera mina och kanske andras tankar kring glutenfri kost, celiaki, glutenfri produktion, framtagning av glutenfria recept och annat som jag tänker på.

Att vara egen företagare och tillverkare av glutenfria produkter gör att jag ständigt har företaget och det glutenfria i tankarna. I alla fall nästan.

Sedan en tid tillbaka har jag till exempel funderat en hel del hur det kommer sig att det blir fler och fler som blir glutenintoleranta? Ju mer jag har läst om gluten och hur det påverkar kroppen har jag kommit fram till att det till viss del är ärftligt men också att det är en välfärdssjukdom som kommer sig av att vi helt enkelt äter för mycket gluten. Kroppen klarar inte av att ta emot så mycket gluten.

Sjukdomen celiaki är ju till stor del ärftlig det har forskarna kommit fram till. Men varför bryter den ut hos en del men inte hos andra det tror jag har med den egna kroppens motståndskraft och mängden gluten som man äter.
Hörde till exempel om en kille som bodde ovanför ett bageri och som fick färskt bröd av bagarn varje dag och efter en tid så bröt hans celiaki ut.
Men det nya som jag kommer att kommentera mycket mer framöver är något som på engelska heter gluten sensitivity, det är att man är överkänslig mot gluten. Det visar sig inte genom inflammerat tarmludd utan genom att gluten tränger ut genom tarmväggen och ställer till problem. Men som sagt det ska jag kommentera mer om en annan dag.

Just nu är det lördag och jag ska strax gå ut i skogen och plocka svamp och när jag kommer tillbaka tror jag att jag ska ta fram ett recept på glutenfritt pitabröd och så ska jag baka glutenfritt hamburgerbröd.
Alla glutenfria recept som jag arbetar fram och som jag skriver om här kan man hitta bland recepten på MixWells hemsida. www.mixwell.com det förutsätter förstås att det blir lyckat resultat.

Det här får bli allt för stunden.
Viveca


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0